امیرعبداللهیان: فشار‌ها بر اسرائیل احتمال آتش بس در غزه را افزایش داده است اختصاص ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار در بودجه امسال برای انسداد مرز ملاقات امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالی در گامبیا مفاد جدید آتش‌بس غزه منتشر شد | آزادی۱۰۰۰ فلسطینی مقابل۳۳ اسیر اسرائیلی درگیری مسلحانه در زاهدان یک کشته و سه مجروح برجا گذاشت (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خط‌ونشان جدید کنگره آمریکا برای مجازات دانشجویان حامی غزه وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، نتانیاهو را تهدید کرد قدردانی امیرعبداللیهان از مواضع دولت و مردم بنگلادش در حمایت از فلسطین تاکید مقام حماس بر پیگیری مذاکرات و آتش بس | نتانیاهو به دنبال توافق نیست لاپید: پایان جنگ بدون دستیابی به توافق ممکن نیست یمن: عملیات در دریای مدیترانه بزودی آغاز خواهد شد امیرعبداللهیان: باید رژیم سرکش و اشغالگر فلسطین را متوقف، محاکمه و مجازات کرد ادعای شورای امنیت داخلی اسرائیل درباره یحیی السنوار شعار هزاران صهیونیست برای سرنگونی نتانیاهو حمله پلیس آلمان به دانشجویان حامی فلسطین حمله موشکی جدید حزب الله به مرکز نظامی رژیم صهیونیستی (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایهود باراک: حمله به رفح یک اشتباه بزرگ راهبردی است صادق خان برای سومین دور شهردار لندن شد جنایت جدید صهیونیست‌ها در کرانهٔ باختری (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) دومین حمله پهپادی مقاومت اسلامی بحرین علیه اسرائیل (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نگاهی به نامه بیش از ۲۵۰ نماینده مجلس به رئیس جمهور درباره مذاکرات وین

  • کد خبر: ۱۰۴۴۸۸
  • ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴
نگاهی به نامه بیش از ۲۵۰ نماینده مجلس به رئیس جمهور درباره مذاکرات وین
در آستانه به نتیجه رسیدن مذاکرات، نمایندگان مجلس، به دلیل بدعهدی‌های گذشته دولت آمریکا، نگرانی‌هایی درباره مذاکرات هسته‌ای دارند؛ دراین راستا روز گذشته ۲۵۰ نفر از نمایندگان با امضا و ارسال نامه‌ای به رئیس دولت نکاتی را مطرح کردند.

عرب هاشمی | شهرآرانیوز؛ در نامه بیش از ۲۵۰ نفر از نمایندگان به رئیس جمهور درباره مذاکرات هسته‌ای وین آمده است: تجربه مذاکرات قبلی نشان می‌دهد که تمایل نداشتن آمریکا و طرف‌های مذاکره کننده برای ارائه تضمین‌های لازم، عملا نه تنها منافع ملی کشور را تأمین نکرد، بلکه به دلیل خروج آمریکا از برجام موجب آسیب به منافع ملی و شکست توافق شد؛ لذا در مذاکرات جدید لازم است آمریکا تضمین قانونی دهد که از برجام خارج نمی‌شود و به شکل کاملا قانونی موضوع در نهاد‌های تصمیم ساز و تصمیم گیر آن کشور مانند کنگره نیز مصوب شود که در آینده مانعی برای اجرای آن ایجاد نکنند.

نتیجه اقتصادی ملموس مذاکرات

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، هم در نطق پیش از دستور دیروز متذکر شد: مجلس یازدهم همچون گذشته بر این اصل تأکید دارد که مذاکرات هسته‌ای باید به حصول منافع تضمین شده، پایدار و ملموس اقتصادی برای آحاد ملت شریف ایران منجر شود.

تیم مذاکره کننده نکات را رعایت کرده است

محمدحسین آصفری، از دیگر نمایندگان مجلس، تأکید کرد که تیم مذاکره کننده از خط قرمز عدول نکرده است و افزود: خروجی مذاکرات باید رفع همه تحریم‌ها باشد. براساس پیش نویسی که ما بررسی کرده ایم، تیم مذاکره کننده همه موارد ازجمله رفع تحریم ها، راستی آزمایی دقیق و اخذ ضمانت از طرف آمریکایی را لحاظ کرده است.

اصرار وزارت خارجه بر احقاق حقوق از دست رفته مردم

محمدمهدی فروردین، نماینده مردم فیروزآباد، نیز خواستار رعایت خطوط قرمز در مذاکرات شد و گفت: از وزارت امور خارجه و تیم مذاکره کننده هسته‌ای انتظار است که با رعایت خطوط قرمز رهبری و نظام بر احقاق حقوق از دست رفته ملت در برجام اصرار داشته باشند و از دولت می‌خواهم با رعایت اصول عزت، حکمت و مصلحت برای خنثی سازی و رفع تحریم‌های ظالمانه بکوشند و تلاش را سرلوحه کار خود قرار دهند.

تیم مذاکره کننده تابع جریانات سیاسی نیست

همچنین حسین کنعانی مقدم، از فعالان سیاسی اصولگرا، در واکنش به انتقادات وارد شده به تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: تیم مذاکره کننده دستور‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب را که تصمیم نظام است، در مذاکرات وین دنبال می‌کند و تابع نظرات و سیاست‌های اصولگرایان،  اصلاح طلبان و احزاب و گروه‌ها نیست. ممکن است از آن‌ها مشورت بگیرد و نظرخواهی هم داشته باشد، اما مسئله مهم این است که مذاکرات برجام، وابسته به هیچ جناح و گروهی نیست و چارچوب مذاکرات هم کاملا مشخص است.

وی افزود: قطعا منافع ملی و امنیت ملی ایران جزو اولویت‌های مذاکره کنندگان است و تا آنجایی که بتوانند، تلاش خواهند کرد از راه دیپلماتیک برای برداشته شدن تحریم‌ها اقدام کنند.

اگر طرف مقابل نخواهد در مقابل خواسته‌های ایران که به حق هم هستند، تعهد و تضمینی بدهد، قطعا ایران راهکار‌های دیگری دارد و قاعدتا در میدان، با نظام سلطه برخورد خواهد کرد.

کنعانی مقدم در واکنش به این موضوع که برخی از نمایندگان، معتقدند دولت در مذاکرات وین خطوط قرمز را رعایت نکرده است، تصریح کرد: اظهارنظر‌های جناحی و گروهی نمی‌تواند تأثیری در سیاست‌های کلان نظام داشته باشد. در حقیقت بسیاری از جریان‌های سیاسی سعی می‌کنند برای دیده شدن درزمینه مسائلی مثل برجام اظهارنظر‌هایی کنند، اما به دلیل اینکه افراد مسئولیتی ندارند، قاعدتا این اظهارنظر‌ها قابل اعتنا نیست.

آمریکا باید حسن نیت خود را در عمل نشان دهد

در همین حال، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، دیروز در اولین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصاد خارجی در سال جدید با اشاره به مذاکرات وین یادآوری کرد: در این مذاکرات، مشکلاتی میان ما و طرف آمریکایی وجود دارد.

وی ادامه داد: طرف آمریکایی در چند هفته گذشته زیاده خواهی‌هایی را مطرح کرده است و علی رغم اینکه بر بخش زیادی از متن در مسیر این مذاکرات توافق شده است، طرف آمریکایی پیشنهاد‌ها و خواسته‌هایی را مطرح می‌کند که در تضاد با برخی بند‌های متنی است که مورداشاره قرار گرفت.

وی با تأکید بر اینکه ایران روی خطوط قرمز اعلامی خود خواهد ایستاد، گفت: آمریکایی‌ها به صورت مستمر از ضرورت مذاکرات مستقیم با ایران صحبت می‌کنند و ما با بررسی‌هایی که انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که نفعی در مذاکره مستقیم با آمریکا نداریم.

آمریکایی‌ها هنوز روی زمین اقداماتی انجام نداده اند که بتوانیم چشم اندازی در این زمینه مشاهده کنیم و بگوییم در کنار ابراز حسن نیتشان، اقدامات مثبتی انجام داده اند. تأکید می‌کنیم که آمریکایی‌ها باید حسن نیتشان را در عمل نشان دهند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->